Ik werk al sinds 2011 thuis.
In het eerste jaar dat ik thuis aan de slag ging, was ik vaak met allerlei projecten tegelijk bezig, zonder echt op te schieten. Ook nam ik op allerlei momenten pauze omdat ik geen vaststaand schema had. Regelmatig ging ’s avonds laat weer aan de slag, terwijl ik dan zou moeten relaxen of al had moeten slapen.
Maar stapje voor stapje heb ik toch geleerd hoe ik het meest productief kan zijn als ik thuiswerk: Welke trucjes ik kan toepassen om gefocust te blijven, hoe ik mijn tijd moet indelen, deadlines kan halen en hoe ik een goede balans vind tussen werk en privé. Dat laatste is best lastig als thuis ook je werkplek is.
Dit zijn negen gewoonten die me helpen goed en geconcentreerd thuis te werken.
Kleed je alsof je naar kantoor gaat
Toen ik begin met thuiswerken, trok ik 's ochtends vaak een sportbroekje en een T-shirt aan, omdat ik 's middags zou gaan hardlopen. Maar ik merkte dat ik daardoor het gevoel kreeg dat ik lekker thuis aan het hangen was in plaats van aan het werken.
Tegenwoordig trek ik 's ochtends een net overhemd en broek aan met daaronder keurige leren schoenen. Op het moment dat ik mijn 'werkschoenen' aan heb, voel ik mijn werkmodus letterlijk tot in mijn tenen.
Maak een werkschema en zorg dat iedereen dat respecteert
Een van mijn grootste uitdagingen was hoe ik een goed werkschema kon opstellen waar ik me ook aan hield.
Ik begin tegenwoordig vrijwel elke dag om kwart voor negen, lunch steeds op ongeveer hetzelfde moment en ga elke middag een stukje hardlopen.
De volgende horde was ervoor te zorgen dat andere mensen mijn tijdsindeling gingen respecteren. Ik werk vanaf huis en het lijkt dan misschien dat ik tussendoor wel even wat kan doen voor een vriend of familielid, maar uitzonderingen daargelaten hou ik me echt aan mijn werktijden. Ik ben niet vrij, maar gewoon aan het werk.
Echte pauzes nemen tijdens de werkdag
Bij een realistisch werkschema waarmee je productief kunt zijn, horen ook echte pauzes.
Als ik naar de keuken ga voor een kop koffie geef ik mezelf ook altijd even vijf minuutjes om door een tijdschrift te bladeren of een leuke website te bekijken. En lunchen doe ik samen met mijn vrouw als ze thuis is. Als ik alleen ben, kijk ik een leuk tv-programma of ga ik even lekker wat lezen.
Ik eet eigenlijk nooit achter mijn bureau, tenzij ik echt tegen een deadline aanzit. Net als iedereen op kantoor heb ik een echte pauze nodig.
Zorg voor een echte werkplek
Mijn kantoor zit in een hoek van onze kelder en ik heb daar gelukkig de ruimte voor een groot bureau, een goede kantoorstoel, boekenplanken en ook genoeg ruimte om een beetje te lopen als ik aan het nadenken of aan het bellen ben.
Maar ook als je in een klein appartementje woont, kun je een echte werkplek creëren, ook al moet je die elke ochtend even opnieuw inrichten. Zet je computer, je telefoon, je papieren en je kop koffie altijd op dezelfde plek op je tafel en je hebt je werkplek. Het maakt niet uit hoe je je werkplek precies inricht, als je die maar steeds hetzelfde houdt.
Maak gebruik van lijstjes en speciale planningssoftware
Zelfs als je fulltime in dienst bent van een bedrijf, maar alleen op afstand werkt, vergt thuiswerken veel meer discipline bij het plannen van je projecten en het halen van deadlines. Dit geldt nog meer voor zzp'ers.
Van nature ben ik niet echt een fan van lijstjes en agenda's, maar ik heb geleerd om gebruik te maken van systemen om prioriteiten te kunnen stellen. Want zonder heb ik echt geen idee waar ik moet beginnen.
Je kan speciale programma's als Slack en Trello gebruiken om je werk te organiseren en met collega's te communiceren op kantoor of die ook op afstand werken, maar een van de beste platforms is simpelweg Google. In de agenda van Google kan je heel makkelijk reminders plaatsen en met Google Drive kan je vanaf welke plek dan ook bij al je documenten en het is nog gratis ook.
Zie je huis tijdens werktijd niet als huis
Er zijn op dit moment honderden dingen die ik in mijn huis zou kunnen doen, van het vervangen van een lamp in de badkamer tot het ontstoppen van mijn gootsteen en het eindelijk eens goed opruimen van de garage. Maar het punt is: ik ben aan het werk.
Als je de grens tussen werk en huis niet duidelijk stelt tijdens je werkuren, kan je je al snel verliezen in allerlei klusjes die ten koste gaan van je werktijd. Dat is me in het begin zo vaak gebeurd dat ik nu niet eens meer een minuutje de tijd neem om een lamp te vervangen totdat de werkdag er helemaal opzit.
Ga af en toe naar buiten en sport als het kan
Wat frisse lucht en lichaamsbeweging is erg belangrijk om je werkdag thuis prettig te houden en stress te voorkomen.
Zonder collega's om je heen met wie je even een praatje kunt maken, is het heel goed om een stukje te wandelen, hardlopen of fietsen om je weer op te laden. Of om zoals ik een hardlooprondje aan het eind van de middag te gebruiken voor de overgang van werk naar privé. Als ik terug kom van het hardlopen, zit mijn werkdag er op en ben ik echt thuis.
Zorg voor genoeg licht op je werkplek
Zeker als je thuis gezellig gedimd licht gewend bent, is het van belang om tijdens de werkdag wel fel licht te gebruiken. Dat helpt je om je energie op peil te houden, voorkomt vermoeide ogen en zorgt voor betere concentratie.
Verwissel desnoods lampjes of koop een goede bureaulamp die zorgt voor zo natuurlijk mogelijk licht.
Werk niet al je uren thuis
Als je huis je primaire werkplek is, moet je af en toe ook even ergens anders aan de slag gaan, zoals in een koffietentje of bibliotheek. Ook kan je af en toe een werklunch plannen met collega's of even langsgaan bij het kantoor van een collega of klant. Dat helpt de boel een beetje fris te houden en houdt ook je sociale vaardigheden een beetje op peil voor het geval je ooit weer op een kantoor gaat werken.
Lees hier meer over zzp'en:
- 70% van de zzp’ers kent aftrekposten niet en loopt zo honderden euro’s mis – dit zijn ze allemaal op een rij
- De meeste zzp’ers hebben uurtarief tussen 20 en 65 euro – maar 1 op 7 zit boven de 125 euro
- Als zzp’er werken in het buitenland? 15 tips voor ‘digital nomads’